با ما تماس بگیرید

0912 484 6329

ایمیل ما

editacdmy@gmail.com

اعتبار بیرونی

روایی بیرونی

35 Views

روایی بیرونی یا اعتبار بیرونی چیست؟

روایی بیرونی خارجی به میزان قابلیت استفاده یا تعمیم نتایج یک مطالعه پژوهشی به زمینه دیگری اشاره دارد.

این روایی مهم است زیرا اگر اعتبار خارجی ایجاد شود، یافته‌های مطالعات را می‌توان به جمعیت بزرگ‌تری تعمیم داد، در مقابل تنها افراد نسبتا کمی که در مطالعه شرکت کردند. برخلاف اعتبار درونی، اعتبار بیرونی علیت را ارزیابی نمی کند یا عوامل مخدوش کننده را رد نمی کند.

دو نوع اعتبار خارجی وجود دارد: اعتبار زیست محیطی و اعتبار جمعیتی.

اعتبار یا روایی اکولوژیکی به این اشاره دارد که آیا یافته های یک مطالعه را می توان به موقعیت ها یا بسترهای دیگر تعمیم داد. اعتبار اکولوژیکی بالا به این معنی است که درجه بالایی از شباهت بین محیط آزمایشی و محیط دیگر وجود دارد، و بنابراین می‌توانیم مطمئن باشیم که نتایج به آن محیط دیگر تعمیم خواهد یافت.

روایی جمعیت به این موضوع اشاره دارد که نمونه آزمایشی چگونه سایر جمعیت ها یا گروه ها را نشان می دهد. استفاده از تکنیک‌های نمونه‌گیری تصادفی، مانند نمونه‌گیری طبقه‌ای یا نمونه‌گیری خوشه‌ای، کمک قابل توجهی به افزایش اعتبار جامعه می‌کند.

مثال روایی بیرونی:

به عنوان یک نمونه از یک مطالعه با اعتبار بیرونی بالا، مثلا فرض کنید فرضیه تحقیقی داریم:  تمرین تمرکز حواس دو بار در هفته سلامت روان افرادی را که مبتلا به افسردگی هستند بهبود می‌بخشد.

شما افرادی را استخدام می کنید که حداقل یک سال است که مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده اند و بین 18 تا 29 سال سن دارند. انتخاب این نمونه نماینده با جامعه مد نظر به وضوح تعریف شده به اطمینان از اعتبار خارجی کمک می کند.

شما به شرکت‌کنندگان یک پیش‌آزمون و یک پس‌آزمون می‌دهید که نشان می‌دهد آنها چند بار علائم افسردگی را در هفته گذشته تجربه کرده‌اند.

در طول مطالعه، به همه شرکت‌کنندگان آموزش ذهن‌آگاهی انفرادی داده شد و از آنها خواسته شد تا به‌عنوان بخشی از برنامه صبحگاهی خود، روزانه به مدت 15 دقیقه ذهن‌آگاهی را تمرین کنند. همچنین می توانید نتایج مطالعه را با استفاده از روش های مختلف ذهن آگاهی یا نمونه های مختلف شرکت کنندگان تکرار کنید.

عوامل تهدیدکننده روایی بیرونی

ویژگی های نمونه

اگر برخی از ویژگی‌های نمونه مورد استفاده مسئول تأثیر مشاهده شده باشند، این می‌تواند به تعمیم‌پذیری محدود یافته‌ها منجر شود.

رویدادهای تاریخی

رویدادهای تاریخی ممکن است بر نتایج مطالعاتی که در دوره‌های زمانی طولانی‌تر رخ می‌دهند، تأثیر بگذارد. برای مثال، تغییرات در رهبری سیاسی، بلایای طبیعی، یا سایر رویدادهای پیش‌بینی نشده ممکن است شرایط مطالعه را تغییر داده و بر نتایج تأثیر بگذارد.

سوگیری انتخاب شرکت کننده

این نوعی سوگیری است که ممکن است در آن انتخاب یا تخصیص گروه های مطالعه به گونه ای باشد که تصادفی سازی مناسب حاصل نشود. اگر شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به گروه‌ها تقسیم نشوند، نمونه به‌دست‌آمده ممکن است نماینده جامعه مورد نظر برای مطالعه نباشد. به عنوان مثال، برخی از اعضای یک جمعیت ممکن است به دلیل انگیزه، تمایل به شرکت در مطالعه یا مشخصات جمعیتی، کمتر از سایرین درگیر شوند.

عوامل موقعیتی

عواملی مانند مکان، زمان روز، ویژگی های محققین، نویز، یا تعداد اقدامات ممکن است بر تعمیم یافته ها تأثیر بگذارد.

تست مکرر

آزمایش مکرر شرکت کنندگان در تحقیق با معیارهای مشابه بر یافته های تحقیق شما تأثیر می گذارد زیرا شرکت کنندگان بیشتر به آزمایش عادت می کنند. به دلیل آشنایی یا آگاهی از هدف مطالعه، بسیاری از شرکت کنندگان ممکن است در طول زمان به نتایج بهتری دست یابند.

Aptitude-Treatment Interaction به این مفهوم است که برخی از درمان ها برای افراد خاص بسته به توانایی ها یا ویژگی های خاص آنها کم و بیش موثر هستند.

اثر هاثورن

اثر هاثورن به تمایل شرکت کنندگان به تغییر رفتارهای خود اشاره دارد، صرفاً به این دلیل که می دانند تحت مطالعه هستند.

اثر آزمایشگر

سوگیری آزمایشگر زمانی اتفاق می‌افتد که یک آزمایشگر به روشی متفاوت با گروه‌های مختلف در یک مطالعه رفتار می‌کند و بر نتایج تأثیر می‌گذارد و اعتبار خارجی را تهدید می‌کند.

اثر جان هنری

اثر جان هنری به تمایل شرکت‌کنندگان در یک گروه کنترل اشاره دارد که فعالانه‌تر کار کنند، زیرا می‌دانند در یک آزمایش هستند و می‌خواهند بر «مضرات» بودن در گروه کنترل غلبه کنند.

عواملی که روایی خارجی را بهبود می بخشد

همانند سازی

انجام یک مطالعه بیش از یک بار با یک نمونه متفاوت یا در یک محیط متفاوت برای دیدن اینکه آیا نتایج تکرار می شوند می تواند به بهبود اعتبار خارجی کمک کند. اگر مطالعات متعددی در مورد یک موضوع انجام شده باشد، می توان از یک متاآنالیز برای تعیین اینکه آیا اثر یک متغیر مستقل قابل تکرار است یا خیر، استفاده کرد و در نتیجه آن را قابل اعتمادتر کرد.

تکرار قوی ترین روش برای مقابله با تهدیدات اعتبار خارجی با افزایش قابلیت تعمیم به سایر بسترها، جمعیت ها و شرایط است.

آزمایشات میدانی

انجام یک مطالعه در خارج از آزمایشگاه، در یک محیط طبیعی و واقعی، اعتبار خارجی را بهبود می بخشد (اما، اعتبار داخلی را تهدید می کند).

نمونه گیری احتمالی

استفاده از نمونه‌گیری احتمالی با اطمینان از اینکه همه افراد در یک جامعه شانس برابری برای انتخاب شدن برای نمونه مطالعه دارند، با سوگیری انتخاب مقابله می‌کند.

کالیبراسیون مجدد

کالیبراسیون مجدد یعنی استفاده از روش های آماری برای حفظ دقت، استانداردسازی و تکرارپذیری در اندازه گیری ها برای اطمینان از نتایج قابل اعتماد است. وزن‌دهی مجدد گروه‌ها، اگر یک مطالعه دارای گروه‌های ناهمسان برای یک ویژگی خاص (مانند سن) باشد، نمونه‌ای از کالیبراسیون است.

معیارهای ورود و خروج

تعیین معیارهایی برای اینکه چه کسانی می توانند در تحقیق شرکت کنند و چه کسانی نمی توانند درگیر شوند، تضمین می کند که جامعه مورد مطالعه به وضوح تعریف شده است و نمونه نماینده جامعه است.

رئالیسم روانی

واقع‌گرایی روان‌شناختی به فرآیندی اشاره دارد که اطمینان حاصل کنیم شرکت‌کنندگان دستکاری‌های آزمایشی را به‌عنوان رویدادهای واقعی برداشت می‌کنند تا هدف مطالعه آشکار نشود و شرکت‌کنندگان بر اساس دانستن هدف مطالعه، متفاوت از آنچه در زندگی واقعی رفتار می‌کنند، رفتار نکنند.

مقایسه روایی درونی و بیرونی

روایی بیرونی یا خارجی روایی درونی یا داخلی
تعریف تا چه حد نتایج مطالعه به بسترهایی فرای بستر مطالعه اصلی قابل تعمیم است آیا نتیجه گیری ها درباره روابط علت و معلولی در مطالعه صحیح هستند یا خیر
دغدغه اصلی آیا می توان نتایج داشت نتایج قابلیت استفاده در بسترها، جمعیت ها یا زمان های دیگر را خواهد داشت؟ آیا اثرات مشاهده شده به دلیل متغیر مستقل بوده یا نواقص مطالعه (طراحی/انجام) منجر به آن نتیجه شد؟
عوامل اصلی داشتن نمونه ای که واقعا نماینده جمعیت مد نظر باشد، تغییرپذیری آزمون ها در بسترهای مختلف تصادفی سازی، شرایط کنترل، حذف متغیرهای مخدوشگر
مهم ترین تهدیدها اثرات متقابل بستر و درمان (مداخله)، نمونه شرکت کننده محدود سوگیری انتخاب، ریزش شرکت کنندگان، اثرات پیشینه ای یا تاریخی
روش های بهبود برداشتن نمونه های ناهمگون تر و نماینده تر، تکرار آزمایش در چندین بستر متنوع استفاده از گروه های کنترل، تصادفی سازی، کورسازی، توضیح متغیرهای مخدوشگر
ملاحظات مربوط به برقراری تعادل بین دو نوع روایی تعمیم پذیری گسترده تر نیاز به الگوهای انعطاف پذیر و کاربردی در جهان بیرون دارد کنترل روایی درونی اغلب یعنی بستر پژوهشی مصنوعی تر

برقراری تعادل بین اعتبار بیرونی و درونی

بین روایی درونی و بیرونی در تحقیقات تجربی همبستگی منفی وجود دارد. یعنی این که آزمایش‌هایی که اعتبار داخلی بالایی دارند، احتمالاً اعتبار خارجی پایینی خواهند داشت و بالعکس.

این به این دلیل اتفاق می‌افتد که شرایط آزمایشی که درجات بالاتری از اعتبار داخلی ایجاد می‌کنند (مانند آزمایشگاه‌های مصنوعی) به احتمال زیاد با شرایط دنیای واقعی مطابقت ندارند. بنابراین، اعتبار خارجی ضعیف تر است زیرا یک محیط آزمایشگاهی بسیار متفاوت از دنیای واقعی است.

از سوی دیگر، برای تولید درجات بالاتری از اعتبار بیرونی، شرایط تجربی را می‌خواهید که با محیط واقعی مطابقت داشته باشد (مثلاً مطالعات مشاهده‌ای). با این حال، این حالت به قیمت اعتبار داخلی تمام می شود زیرا این نوع مطالعات احتمال متغیرهای مخدوش کننده و توضیحات جایگزین برای تفاوت در نتایج را افزایش می دهند.

راه حل برقراری این تعادل  تکرار است! شما می‌خواهید تحقیق را در محیط‌ها و تنظیمات متعدد انجام دهید – ابتدا در یک محیط کنترل‌شده و مصنوعی برای اثبات وجود یک رابطه علی و سپس در یک محیط «دنیای واقعی» برای تجزیه و تحلیل اگر نتایج قابل تعمیم هستند.

 

مطالب مرتبط مفید

آکادمی ویرایش ایران

آکادمی ویرایش ایران از سال 1395 فعالیت حرفه ای خود را در زمینه ویرایش تخصصی مقالات علمی (ویرایش نیتیو)، ترجمه فارسی به انگلیسی حرفه ای مقالات برای ارسال به ژورنال های ISI و آموزش مقاله نویسی تخصصی و جامع آغاز کرد.

بدون نظر

پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم

•   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •  

نظرات شما